Pomimo niedawnego kryzysu ekonomicznego, którego skutki odczuły niemal wszystkie branże, interesy firm odszkodowawczych idą świetnie. Trudno się dziwić – tego, że wypadki będą miały miejsce możemy być pewni. Wiadomości płynące z tego faktu dla konsumentów są jak zwykle dwie – dobra, to fakt że na rynku funkcjonuje wiele firm odszkodowawczych, co daje klientom szerokie spektrum wyboru. Z kolei zła jest taka, że ilość nie zawsze idzie w jakość i, zdaniem niektórych, na nieuczciwego agenta w tej branży trafić łatwiej niż na rzetelnego doradcę. Na co należy więc zwrócić szczególną uwagę przy podpisywaniu umowy o odzyskanie odszkodowania?
Umowa
Dokument stanowiący podstawę dochodzenia roszczeń z tytułu ubezpieczenia. W umowie powinny znaleźć się zapisy o uprawnieniach i obowiązkach, jakich dopełnić musi zarówno klient jak i przedstawiciel firmy odszkodowawczej. Przeanalizować należy szczególnie fragmenty, w których mowa o tym, na jakich etapach przydzielony nam pełnomocnik będzie się daną sprawą zajmował. Istotne jest bowiem, aby postępowanie prowadzone było przez specjalistę przez cały okres jego trwania. Znane są jednak przypadki, kiedy nieuczciwe kancelarie zobowiązywały się do reprezentacji swoich klientów w każdej sytuacji poza… salą sądową.
Pełnomocnik
Ustalenie kompetencji specjalisty, który zostanie przydzielony do naszej sprawy to również istotna kwestia. Pamiętajmy, że większe szanse powodzenia mamy jeśli nad sprawą czuwał będzie adwokat z długoletnim stażem, a nie na przykład referent czy też osoba kompletnie pozbawiona doświadczenia. Jakkolwiek dziwne może się to wydawać, przepisy prawa polskiego nie ograniczają w żaden sposób kręgu osób, które mogą reprezentować nasze interesy w tego typu sprawach.
Prowizja
Wynagrodzenie dla kancelarii odszkodowawczej może być obliczane na kilka sposobów. Musimy liczyć się z tym, że w większości przypadków, niezależnie od wyniku postępowania będziemy musieli ponieść jakieś koszty prowadzenia sprawy. Niektóre kancelarie odszkodowawcze stosują politykę potrącania wcześniej ustalonego procentu od sumy uzyskanego odszkodowania, co zarazem chroni klienta przed ponoszeniem nieuzasadnionych kosztów. Znaczenie ma również to, czy prowizja będzie stanowiła procent brutto czy netto – w drugim przypadku wynagrodzenie zostanie bowiem ostatecznie powiększone o 23% podatku VAT.
Odstąpienie od umowy
Możliwość odstąpienia od umowy to klauzula, którą również powinniśmy mieć na względzie wybierając firmę odszkodowawczą. Jeśli dokument podpisujemy poza siedzibą firmy, możemy ją anulować w ciągu 10 dni. Warto również zwrócić uwagę, czy w umowie istnieje zapis o możliwości rezygnacji z usług firmy po rozpoczęciu postępowania i z jakimi kosztami wiąże się taka procedura.