Rozwój nowoczesnych metod komunikacji, a zwłaszcza internetu sprawił, że coraz więcej spraw jesteśmy w stanie załatwić bez wychodzenia z domu. Dużą popularnością cieszą się zwłaszcza zakupy w internecie. Niestety, chociaż takie rozwiązanie jest bez wątpienia bardzo wygodne, a często też dużo tańsze niż w normalnym sklepie, to otwiera pole do nadużyć, a także problemów z otrzymaniem zamówionego towaru. Na szczęście, w przypadku gdy zamówiona przez nas paczka zaginie na poczcie lub zostanie uszkodzona, mamy możliwość starania się od pozyskanie odszkodowania.
Kiedy rekompensata?
Podstawowym zadaniem osoby, która chce starać się o rekompensatę jest udowodnienie tego, że paczka zaginęła lub uległa zniszczeniu. Nie jest to zbyt trudne w przypadku przesyłek rejestrowanych, więcej trudności sprawia racze kwestia ustalania wysokości odszkodowania.
Utrata przesyłki a odszkodowanie
Nieco więcej informacji na temat odszkodowań za przesyłki pocztowe możemy dowiedzieć się z 88 artykułu Prawa Pocztowego. Według niego, odszkodowanie przysługuje nam za:
– utratę przesyłki z zadeklarowaną wartością,
– utratę przesyłki pocztowej lub poleconej,
– uszkodzenie przesyłki pocztowej lub poleconej,
– ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną zawartością,
– uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością.
W przypadku spraw dotyczących przesyłek o określonej wartości sytuacja jest klarowna – wysokość żądanego przez nas odszkodowania nie może tej kwoty przekroczyć. W innych sytuacjach musimy liczyć się z określonymi stawkami za uszkodzenie lub zaginięcie naszej przesyłki. Stawki te są wielokrotnością kosztu wysyłki.
Jeżeli nasza paczka dotarła po oczekiwanym terminie, to przysługujące nam odszkodowanie uzależnione jest od kosztu wysyłki i czasu opóźnienia.
Z całą pewnością warto jest znać wszystkie informacje i kruczki prawne, które dotyczą przesyłek i przysługujących nam w związku z nimi praw. Takie dane mogą okazać się bezcenne gdy przyjdzie nam dochodzić swoich praw po tym, jak zaginie nasza przesyłka o znacznej wartości.