Kupno wadliwego towaru od osoby prywatnej

W przypadku nabycia wadliwej rzeczy w sklepie lub od producenta mamy prawo do jej reklamacji (niezgodność towaru z umową). Jak się ma sprawa, gdy wadliwy towar kupimy od osoby prywatnej?

Prawo konsumenckie ma zastosowanie w sytuacji kupna towaru przez konsumenta (osoba prywatna) od przedsiębiorcy (właściciel sklepu). W przypadku zawierania prywatnych umów sprzedaży i stwierdzenia wady nabytej rzeczy najczęstszą reakcją kupującego jest oddanie lub odesłanie towaru do sprzedawcy z żądaniem zwrotu pieniędzy. Odpowiedzią na to jest zazwyczaj zwrot (ponowne przesłanie) towaru przez sprzedawcę kupującemu, z odmową zwrotu pieniędzy. Te „przepychanki” są niepotrzebną stratą czasu – przepisy prawa są bowiem korzystne dla kupującego.

W przypadku umowy sprzedaży zawieranej między osobami prywatnymi zastosowanie mają przepisy dotyczącej rękojmi za wady fizyczne i prawne (art. 556 i następne Kodeksu cywilnego). Choć istnieją też inne przepisy, które można zastosować, z uwagi na treść art. 560 Kodeksu cywilnego największe możliwości daje jednak rękojmia. O czym mówi art. 560 Kodeksu cywilnego? Zgodnie z jego treścią w przypadku wady fizycznej kupujący może odstąpić od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie wady usunie lub rzecz wymieni.

To ogromne uprawnienie kupującego – odstąpienie oznacza, że umowa uznana jest za niebyłą, a strony powinny zwrócić sobie wzajemne świadczenie. Czyli: kupujący powinien skierować do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy na podstawie art. 560 KC w związku z art. 556 KC i w oświadczeniu tym wyraźnie wskazać, iż odstępuje od umowy oraz żąda zwrotu zapłaconej ceny. Jednocześnie powinien poinformować o tym, że wadliwa rzecz została przesłana na adres sprzedawcy.

Odstąpienie od umowy jest czynnością jednostronną – nie potrzeba „zgody” sprzedawcy – jego odmowa nie ma prawnego znaczenia.

W jakiej sytuacji sprzedawca może jednak uniknąć odstąpienia na podstawie rękojmi? Jeżeli niezwłocznie usunie wadę lub wymieni wadliwą rzecz.

Źródło: WieszJak.pl

• Monika

witam. kupiłam buty przez internet na stronie facebooka po nazwa”szafa. . . .” okazało się ze nowe buciki mają wadę. jeden jest dłuzszy od rugiego mimo ze oba maja ten sam rozmiar na podeszwie. czy sprzedawca musi zwrocic mi pieniadze ktore przelalam mu na konto czyli 40zł buty + 10 kosz wysylki? czy tylko jest zobowiazany zwrocic mi 40zł za sam towar? pobadto jaki mam czas na odeslanie tych bucikow do sprzedawcy 14dni czy rok?

• Ja

Tak, a jak ktoś kupi od prywatnej osoby głośniki i okazują się niesprawne, ale w zawartej na piśmie umowie było zaznaczone, że kupujący ma sprawdzić towar i podłączyć w obecności kuriera. Ale tego nie dokonał! Przecież sprzedający może powiedzieć, że kupujący źle je podłączył – doszło do zwarcia itd. potem już po zabawie. Oczywiście kupujący dostał ważną kartę gwarancyjną dystrybutora kolumn co wtedy ma zrobić kupujący?